Zpoždění nebo zrušení letu - až €600 za Váš opožděný přílet
- Travelogic.cz

- 2. 7. 2024
- Minut čtení: 3
Aktualizováno: 25. 7. 2024
Letní období je část roku, kdy letecká doprava zažívá největší nápor. Proto během něho také vzniká větší šance na zpoždění Vašeho letu. To může způsobit mnohé komplikace během cest, proto je dobré vědět, na co v takovém případě máte nárok, aby dopady na Vaše cesty byly co nejmenší.

Tato nařízení často vydávají státní správy, a tak se podmínky kompenzací můžou v různých částech světa lišit. V tomto článku se budeme zabývat pravidly Evropského parlamentu a Evropské Rady, které jsou platné na území Evropské unie. Jedná se o nařízení (ES) č. 261/2004. Toto nařízení se vztahuje na všechny lety odlétající z letiště v EU, bez ohledu na leteckou společnost, a na lety přistávající v EU, pokud jsou provozovány leteckou společností registrovanou v EU.
V první řadě je tedy zapotřebí rozlišit, zda z EU odlétáte nebo přilétáte, a jakou společností je let operován. Podle toho zjistíte, zda nárok na kompenzaci zpoždění letu vůbec vzniká.
Obecná pravidla pro výpočet nároku na kompenzaci za zpoždění letu jsou následující:
V případě zpoždění letu mají cestující nárok na asistenci od letecké společnosti, pokud je let zpožděn o:
2 hodiny nebo více u letů do 1 500 km
3 hodiny nebo více u letů v rámci EU delších než 1 500 km a všech ostatních letů mezi 1 500 a 3 500 km
4 hodiny nebo více u všech ostatních letů
Asistence zahrnuje:
Jídlo a občerstvení v přiměřeném množství vzhledem k délce čekání
Dvě bezplatné telefonní hovory, faxové zprávy nebo e-maily
Ubytování v hotelu a přepravu mezi letištěm a hotelem, pokud je nezbytný nocleh
Pokud je let zpožděn o 3 hodiny nebo více vzniká další nárok na finanční odškodnění:
250 EUR pro lety do 1 500 km
400 EUR pro lety v rámci EU delších než 1 500 km a všechny ostatní lety mezi 1 500 a 3 500 km
600 EUR pro všechny ostatní lety
Při nárokování této finanční kompenzace je však zapotřebí zohlednit důvod vzniku zpoždění. Finanční nárok totiž vzniká pouze u důvodů, které mohla letecká společnost přímo ovlivnit (např.: porucha letadla, odpočinek posádek, apod.) Nevzniká tedy pokud bylo zpoždění letu způsobeno jevy mimo moc letecké společnosti (např.: nepříznivým počasím, stávkou zaměstnanců letiště, bezpečnostní situací).
Finanční náhrada může být ještě snížena o 50 %, pokud letecká společnost nabídne alternativní let a doba příletu tohoto letu nepřesáhne plánovanou dobu příletu původního letu o určitou dobu (2, 3 nebo 4 hodiny v závislosti na délce letu).
Všechna tato zpoždění se vztahují k příletu.
Jak uplatnit svá práva
Letecké společnosti se často vyplacení kompenzací za zpožděný let na základě nařízení Evropské unie zuby nehty vyhýbají, jelikož náhrady jsou vysoké nákladové položky a často přesahují samotnou cenu letenek. Proto je zapotřebí při vzniku takové situace vše dokumentovat (foťte si příletové/odletové tabule, pokuste se od letištního personálu získat potvrzení a důvod zpoždění apod.)
V první řadě by měl cestující kontaktovat napřímo operující leteckou společnost. Často na to mají přímo na svých webových stránkách formuláře. Hledejte výrazy typu: "Reklamační formulář dle nařízení EU č. 261/2004", "Reklamační formulář", "EU 261/2004 form", apod. Případně žádost zašlete přímo na kontaktní email letecké společnosti a nezapomeňte přiložit všechny své nasbírané důkazní materiály
Nenechte se odradit prvotním zamítnutím! Jedná se o psychologickou hru ze strany leteckých společností, které vsázejí na to, že po prvním zamítacím e-mailu svou snahu cestující vzdají. Pokud k tomu opravdu dojde, obraťte se na místní regulační a kontrolní úřady, které mimo jiného dohlížejí i na plnění práv cestujících. V České republice je to Úřad pro civilní letectví. Takovému úřadu předejte veškeré dokumenty a komunikaci ke svému případu a oni následně budou s leteckou společností jednat Vaším jménem. Výhodou tohoto postupu je, že pro Vás, jakožto cestující a zákazníka, je služba zdarma. Obracejte se vždy na úřad země, ze které odlétáte. (Pří odletech z Vídně to tedy bude agentura APF).
Poslední možností, jak získat kompenzaci za zpoždění letu, je obrátit se na jednu z mnoha agentur, které se právě na tyto případy specializují a disponují vlastními právními zástupci se zkušenostmi, jak s leteckou společností jednat. Nevýhodou této varianty je, že v případě úspěšně získané kompenzace si agentury účtují poplatek typicky 20%-30% ze získané částky pro klienta.
O kompenzaci lze žádat až dva roky zpětně!
Zpoždění letu může být velmi nepříjemné, ale znalost práv a nároků Vám může pomoci zvládnout tuto situaci s menším stresem. Evropská legislativa poskytuje cestujícím silnou ochranu a zajišťuje, že nejsou ponecháni napospas nepříjemným okolnostem bez pomoci a kompenzace.

Komentáře