Wizz Air naráží na odpor s plány na bázi v Tel Avivu
- Travelogic.cz

- 25. 8.
- Minut čtení: 2
Maďarský dopravce pokračuje po oznámení uzavření své báze v Abú Dhabí v hledání nových příležitostí pro uvolněné kapacity. Nejnovější plány hovoří o otevření báze v izraelském Tel Avivu.

V návaznosti na rozhodnutí opustit Emiráty přišel dopravce v minulých týdnech s několika novými linkami především do/z východní Evropy. Některé z nich povedou i na pražské letiště. Wizz Air však pravděpodobně ještě neumístil všechny své volné kapacity z Abú Dhabí, a tak se nyní objevily plány pro otevření báze v Tel Avivu.
Na letišti Bena Guriona by Wizz Air nebyl nováčkem. Provozuje na něj již několik linek z Evropy. Díky bázi by tak mohl obsloužit více tras a nabídnout cestujícím atraktivnější časy letů. Tyto plány však naráží na značný odpor domácích dopravců.
Nejhlasitějším odpůrcem je národní dopravce El Al. Přidávají se ale i další izraelské aerolinky - Arkia a Israir. El Al zaslal místním autoritám oficiální dopis, kde se staví proti rozšiřování působnosti Wizz Airu v zemi. V něm zmiňuje několik argumentů zaměřených především na bezpečnost a zajištění provozu během válečného konfliktu. Podle El Al jsou místní dopravci jedinými, kteří v době ozbrojeného konfliktu zachovávají lety do hlavního města, když ostatní dopravce lety ruší. Díky nim je tak i v této době zachována konektivita země.
Dále se dopravce v dopise zabývá i otázkou bezpečnosti. Izraelští dopravci jsou známí svými nadstandartními bezpečnostními opatřeními. El Al je například jedinou civilní aerolinií na světě, která svá letadla nechává vybavovat protiraketovými systémy. Tato opatření s sebou pochopitelně nesou i zvýšené náklady, a tak společnosti nejsou schopny v tomto směru konkurovat nízkonákladovým společnostem, které tato opatření ignorují.
Pokud by tak Wizz Air na trh vstoupil, mohl by svou agresivní cenovou politikou ovlivnit celý trh. To by poté mělo pochopitelně vliv i na tržby místních dopravců, kteří by tak ztratili zdroje pro financování bezpečnostních opatření, což by mohlo znamenat i ohrožení bezpečnosti pro celou zemi.
Ve hře jsou dva možné scénáře - založení "pouhé" báze v Tel Avivu jednou ze sesterských společností Wizz Airu. Druhou možností je založení nového dopravce v Izraeli pod vlastním AOC (podobně jako tomu bylo v Abú Dhabí). Druhá možnost by pro Wizz Air znamenala i povinnost dodržovat místní regulace a nařízení.
Založení báze nízkonákladového dopravce podporuje Izraelské ministerstvo dopravy, naopak na stranu dopravců El Al, Arkia a Israir se staví Úřad pro civilní letectví. Další posun v celé situaci by mohla přinést návštěva a jednání CEO Wizz Airu, Josefa Varadi, s místními autoritami příští měsíc.

Komentáře